Kritiek geven of kritiek ontvangen.
Best ingewikkeld. En dan maakt het ook nog uit van wie of aan wie. Toch? Complete cursussen en workshops worden gericht op het belang van feedback. Feedback kan natuurlijk zowel positief zijn als negatief. In het laatste geval hebben we het over kritiek.
Feedback
Persoonlijk vind ik het makkelijker om positieve feedback te geven dan negatieve feedback (kritiek). Waarom? Omdat het fijner is om positief te blijven. Omdat ik mensen geen ‘pijn’ wil doen. Omdat ik dan toch weer aardig gevonden wil worden. Het voelt gewoon veel positiever. En dan maakt het ook nog uit aan wie je kritiek moet geven. Bij iemand die je niet zo goed kent is het minder lastig dan wanneer je negatieve feedback moet geven aan een dierbare. En in wat voor situatie, ook dat maakt nogal wat uit. Tijdens een cursus of op je werk onder je eigen collega’s, tijdens een familie-uitje of thuis.
Voorbeeld
Een persoonlijk voorbeeld. Ik laat regelmatig – vóór publicatie – mijn blogs lezen aan mijn man. Vanzelfsprekend om te horen wat hij ervan vindt. Maar laten we eerlijk zijn. Wat je eigenlijk wilt horen is dat hij het fantastisch vindt. Maar dat is nu eenmaal niet altijd zo. Zo ook bij mij. Misschien had ik beter even mijn eigen artikel durf te falen kunnen lezen. Nu speelde het moment waarop hij kritiek gaf ook mee; vlak voor een belangrijke afspraak. Gevolg: ik was boos, verdrietig en bijzonder onaardig. Ik heb het de hele avond ‘meegesleept’.
Neem afstand van de situatie
Terwijl, als je even afstand neemt (doe ik soms letterlijk, gewoon een stap opzij) en nog eens goed naar de situatie kijkt, je op heel andere inzichten kan komen. Het is voor hem namelijk veel moeilijker om kritiek te geven dan voor mij om het te ontvangen. Ga er maar aanstaan, negatieve feedback geven aan je ‘loved ones’. Niet makkelijk. Dus wees dankbaar voor de moeite die de ander neemt en zie hoe waardevol deze kritiek juist voor je kan zijn.
Hebben jullie meer moeite met kritiek geven of kritiek ontvangen?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl