Deze week – op maandag 30 oktober – was ik aanwezig bij de lancering van
het platform OuderWijs. Een nieuw initiatief om ook ouders te helpen bij de financiële opvoeding van hun kind. Speciaal voor deze gelegenheid vond op basisschool De Beiaard in Utrecht de workshop ‘Financiële opvoeding in een digitale wereld’ plaats. Deze workshop was met name bedoeld voor ouders met kinderen in de leeftijd van 8 tot 14 jaar. Erg belangrijk want geld is een belangrijk onderdeel van het leven. Maar hoe leren we onze kinderen eigenlijk met geld om te gaan?
Financiële opvoeding begint al vroeg
Mijn eerste stap was om Mila de basis van geld te leren. Door te laten zien hoe (contant) geld eruit ziet – zowel de bankbiljetten als de muntjes -, uitleggen wat de waarde van geld is, en ook te vertellen hoe je geld kunt verdienen en uitgeven. Door geld fysiek te zien en aan te raken en ermee te leren rekenen, kun je een kind de waarde van geld leren. Ook trouwens door ze spelletjes en activiteiten te laten doen die met geld te maken hebben. Zoals het Osmo Pizza spel. Vond ik persoonlijk een heel goed spel, omdat het interactief is en je ook leert plannen.
Tijdens de workshop reageerden we op stellingen. Een stukje financiële opvoeding van ouders
Omgaan met geld
Hoe je als kind ook leert omgaan met geld? Door klusjes (thuis of in je directe omgeving) te doen. Daarmee fysiek geld te sparen in bijvoorbeeld een spaarpot. Maar ook door – als ouders – een bank- én spaarrekening online voor je kind te openen. Leer je kind om geld te sparen en keuzes te maken. Laat jij jouw kind af en toe zelf een kleine aankoop doen (waar jij het als ouder misschien niet altijd mee eens bent)? Een van de tips tijdens deze workshop over financiële opvoeding was ook om je kind de kans te geven om ‘fouten’ te maken. Geen grote missers natuurlijk, maar wel zodanig, dat ze leren dat je jouw (spaar- of zak)geld maar een keer uit kunt geven.
Vergroot – als ouders – je financiële kennis
Hoe belangrijk is het trouwens om – als ouders en opvoeders – je financiële kennis te vergroten zodat je jouw kinderen beter kunt begeleiden in de digitale belevingswereld? Want jongens, wat heb ik weer veel geleerd. Niet alleen van de onderwerpen en de informatie daarover, maar ook door de interactie met andere ouders en deskundigen. Hoe denken en handelen zij en waarom? Wat voor onderwerpen de revue hebben gepasseerd? Denk aan de snelle ontwikkelingen van betalingsmogelijkheden, gaming als bron van financiële verleidingen en gevaar, geldcriminaliteit en beïnvloeding door influencers en social media.
Wat zegt de Volksbank?
Uit hun onderzoek ‘Leren omgaan met geld’ komt naar voren dat 96% van de ouders het zeer belangrijk vinden dat hun kind goed met geld kan omgaan. En dat – tegelijkertijd – ouders serieus worstelen met de financiële opvoeding van hun kinderen. Zij merken dat hun kinderen de waarde van geld niet of niet altijd goed begrijpen. Plus financiële verleidingen door games, apps en social media liggen steeds vaker op de loer.
OuderWijs?
Het platform OuderWijs is – volgens de Volksbank – dan ook een logische uitbreiding op haar eerdere initiatief ‘Eurowijs’. Wist je trouwens dat de Volksbank al tien jaar lang gratis lesmateriaal (onder de noemer Eurowijs) aanbiedt op scholen? Lesmateriaal dat inmiddels 1,5 miljoen kinderen heeft bereikt en ze leert goed met geld om te gaan. Om zo financiële problemen op latere leeftijd te voorkomen. Met het digitale platform OuderWijs wordt het positieve effect van geldlessen op school nog eens extra versterkt doordat je hiermee ook de ouders aanspreekt. Ik praat voor mijzelf als ik zeg dat ik echt nog wel wat bij te spijkeren heb aan financiële kennis.
Hilde Krens, manager financiële educatie van de Volksbank (links), en Linda Voortman, wethouder gemeente Utrecht (Wmo en Welzijn) (rechts) geven het officiële startsein van OuderWijs
Veel geleerd
Annelou van Noort – specialist financiële educatie en tevens auteur van boeken als ‘Tel je geld’ en ‘Geld, alles wat je wilt weten’ – presenteerde de workshop samen met Hilde en ik heb daar zoveel van geleerd! Ik wist namelijk niet wat een ‘Lootbox’ was, ook niet wat de betekenis van een ‘geldezel’ is. Kijk eens op de site van OuderWijs want ook daar vond ik allerlei terminologie – zoals phishing, smishing, shoulderen en speervissen – die heel helder wordt uitgelegd. In het artikel over oplichting van kinderen in het spel Roblox stuitte ik op informatie over een vragenlijst. En laat ik nu net van de week een soortgelijke vragenlijst hebben ontvangen in de app van Vinted. Het zag er zo geloofwaardig uit dat ik er bijna (met de nadruk op bijna) op had geklikt.
Tips voor ouders
- Begin vroeg. Zelf begonnen we te vertellen over geld toen onze dochter zo’n vier à vijf jaar was. Hoe eerder je kinderen beginnen met leren over geld, hoe beter ze er later mee zullen omgaan (is mijn persoonlijke ervaring).
- Wees een goed voorbeeld. Kinderen leren door te kijken naar hun ouders. Als je zelf (probeert) verstandig met geld om te gaan, zullen je kinderen dat waarschijnlijk ook doen. Ik wijs zelf op de voordelen van bijvoorbeeld een verkoopplatform van tweedehands kleding en producten als Vinted (beter voor het milieu, recyclen en goedkoper). Maar ook laat ik onze dochter langer nadenken over een product of kledingstuk dat ze graag wil hebben. Wil je het over een week nog? Dan gaan we gericht kijken.
- Maak het leuk. Geld leren hoeft niet saai te zijn. Doe bijvoorbeeld samen spelletjes en activiteiten die met geld te maken hebben.
- Heeft je kind al een betaalpas? Leer ze dan ook om – via de app – zelf de betaalpas te kunnen blokkeren.
- Heeft je kind een mobiele telefoon? Wat doe jij met de kosten van het abonnement? En leg eens uit hoe de kosten daarvan in elkaar zitten.
- Geld is een belangrijk onderdeel van het leven. Door kinderen al op jonge leeftijd te leren over geld, kun je ze helpen om verstandige financiële beslissingen te nemen in de toekomst.
- En de belangrijkste tip… ga zelf eens struinen op de site van OuderWijs!
Hoe leer jij je kinderen (of neefjes en nichtjes) de waarde van geld?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl