Vroeger. Het lijkt wel een eeuw geleden. Alles leek anders. Meer behapbaar. Simpeler. Eenvoudiger. Ik heb het (onder andere) over solliciteren. Het was relatief eenvoudig. Je kocht een krant, las de advertenties. Je schreef een brief waarin je jezelf onderscheidde van de andere 300 sollicitanten. En je wachtte op een reactie. En als je lekker pro-actief was – zoals ik – dan belde je ook nog even na. Of je bracht je brief persoonlijk even langs.
Solliciteren versie 2.0
Dat was toen en dit is nu. Want ik weet niet hoe het met jou zit. Maar ik heb al een eeuw niet gesolliciteerd. In mijn vaste baan waarin ik de laatste 15 jaar voor de geboorte van mijn dochtertje heb gewerkt heb ik heus weleens met een schuin oog richting buitenland gekeken. Of om mij heen in mijn netwerk. Maar gericht solliciteren via – bijvoorbeeld – LinkedIn? Nou nee. Los daarvan ben ik sinds 13 april officieel zelfstandig ondernemer. Maar dat is weer een ander verhaal.
Jezelf onderscheiden in het solliciteren
Interessant is ook hóe ik dat solliciteren vroeger deed. Geen standaard sollicitatiebrief, maar met een creatieve zin (of twee) erin verwerkt – als kwinkslag – zodat ik eruit sprong. Altijd een (pas)foto erbij. En tijdens het gesprek – want eerlijk is eerlijk. Ik werd vaak uitgenodigd – greep ik mijn kans. Extravert. Mijzelf verkopend. Enthousiast. Mijn kleding? Eveneens niet standaard. Geen donkerblauw broekpak voor mij. Liever iets wat nèt even anders was dan anders. Opvallend. Kleur. Een mooie pasvorm. Kleding die bij mij paste.
Iets met sample sales
En destijds had ik nog geen super gevulde portemonnee (nu ook niet trouwens maar ook dat is een ander verhaal). Maar destijds keek ik al naar de aanbiedingen. De uitverkoop. De sample sales in het confectiecentrum (toen was dat nog heel bijzonder). Maar hoe moet je dat eigenlijk in de huidige tijd doen (naast je goed voorbereiden op het gesprek natuurlijk)? Als je het met een beperkt budget moet doen, maar je toch goed voor de dag wilt komen? Tijdens het solliciteren?
Dress for Success
Het fijne is dat er organisaties bestaan zoals Dress for Success. Een non-profit organisatie die mensen die op zoek zijn naar een baan, maar niet teveel te besteden hebben, gratis helpt met het vinden van mooie, geschikte kleding om in te solliciteren (en ook adviezen geeft voor een sollicitatiegesprek). En om in te werken. Ja, ik weet het. Het gaat om het innerlijk. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar een netjes en goed verzorgd uiterlijk doet stiekem toch ook best veel.
Kling, Klang, KLiNGEL
Hoe gaaf is het dat er ook merken bestaan als KLiNGEL die hieraan willen bijdragen. Dit – van origine – Duitse postorderbedrijf begint steeds meer zijn online sporen te verdienen. Naast het magazine timmeren ze ook online flink aan de weg. En wist je trouwens dat ze maar liefst 25 jaar bestaan? Omdat dit jubileum gevierd mag worden hebben zij styliste Patty Zomer – ambassadeur van Dress for Success – een jubileumcollectie laten samenstellen. Koop jij als klant kleding uit die specifieke collectie dan gaat een percentage van de omzet naar Dress for Success!
Charity dinner
Ontzettend leuk dat ik – naast het eerdere Kerst-event en natuurlijk de ontzettend leuke fotoshoot – aanwezig mocht zijn bij het jubileum (charity) diner ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van KLiNGEL in de prachtige Kapel van Hotel Arena in Amsterdam. Ontzettend goed om te horen dat het bedrag met de Dress for Success-capsule collectie nog steeds stijgt. De jubileum-actie loopt nog tot en met eind juni.
Wat is volgens jou veranderd in solliciteren vroeger (voor het jaar 2000) en nu?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl
Ik ben uitgenodigd voor het jubileum diner