Auto, bolide, kar, automobiel, rijtuig, vehikel, voertuig, voiture. Geef het beestje maar een naam. Ik ga zelf voor bolide (gewoon mooi woord) of voiture (parlez-vous Francais?). Pourquoi? Omdat ik het nu namelijk specifiek heb over een Franse voiture, een elektrische auto, namelijk de e-208 GT Pack van Peugeot. Ik was erg benieuwd naar het rijcomfort, de grootte – zowel van binnen als buiten – en de features van deze mooie en stoere kleinere Peugeot. Diegenen die mij kennen weten dat ik een groot autoliefhebster ben en graag (en regelmatig) in andere auto’s dan die van mijzelf rijd (regelmatig modellen van Peugeot zoals de 3008 SUV plug-in Hybrid). Waarom? Omdat het de ultieme manier is om een auto te leren kennen.
“Ik heb spontaan een ski-vakantie geboekt”
In dit geval? Wilde het toeval dat ik ruim een week niet de beschikking had over onze eigen auto (iets met een onverwachte ski-vakantie van partner) en ik toch niet én een week alles alleen wilde regelen met kind én de grote boodschappen moest doen én een studiedag op kon vangen zonder een bolide. Dat is gewoon niet fijn (en ook niet handig). Daarbij – moet ik toegeven – was ik stiekem erg benieuwd hoe het zou zijn om (weer) eens in een kleinere auto te rijden en te kijken wat de mogelijkheden allemaal zijn. Ik vermoed namelijk dat een kleine(re) auto in 2022 weer heel anders rijdt dan de Citroën AX waar ik in 1995 in reed.
Diesel? Nee joh, elektrisch rijden is de toekomst
Daarbij zijn we in het tijdperk van elektrische mogelijkheden beland, dus hoe werkt het nu precies als we dat echt met zijn tweetjes gaan doen? Als in moeder en dochter bedoel ik. Toegegeven, ik heb de neiging om het maar ‘de ander’ te laten doen. Het uitzoeken van de features van een auto, het laden bij een laadpaal in de wijk en zelfs het wassen van de auto – dat na dat fijne Sahara zand echt nodig was. Dat kon nu dus even niet. Dat betekende onder meer dat ik van te voren wilde uitzoeken wat de actieradius was (waar kunnen we allemaal naartoe rijden?) en hoe is eigenlijk het rijgemak van een – kleine – elektrische auto? Vast weer heel anders dan de diesel – Opel Mokka, het oude model – waar we nu in rijden.
Ook het (kleine) stuur is in dit model wederom zó fijn!
“Lieverd, ik rijd in de grootste auto”
Die zin hierboven? Ik vind het interessant om na te gaan waarom het eigenlijk vaak zo werkt. Kijk maar om je heen en je ziet de ‘kerels’ vaak in de dikste auto’s in hun eentje naar kantoor rijden (pre-pandemie dan), terwijl de moeders met (kleine) kinderen in de kleinste autootjes op de weg rijden. Aan de andere kant zijn de wat kleinere auto’s tegenwoordig veel veiliger en completer dan jaren terug. En hoe handig is het om elektrisch te rijden? Juist bij kortere ritjes. Binnen de stad en niet continu op de ‘grote weg’. Leuk om zelf te onderzoeken moet ik zeggen. En goed – voor mij – om het vooroordeel dat veel mensen nog steeds lijken te hebben hierover te ontkrachten.
Een kleinere, maar wel elektrische auto: de e-208 GT Pack van Peugeot
Afijn, ik ging aan de slag. Na het ophalen bij Peugeot / Stellantis Nederland ging ik thuis alles eens op mijn gemak bekijken. Zou dat de directiesecretaresse in mijzelf zijn? Goed voorbereid de uitgebreide (test)week ingaan. Ik vind het zelf gewoon heel fijn om alle opties te bekijken en te weten waar ik in rijd. Wat zijn handige features? Hoe werken alle knopjes op het dashboard? De auto opladen, hoe doe ik dat eigenlijk? Hoe maak ik zo optimaal mogelijk gebruik van alle opties van de voiture? Allereerst begin ik bij de (kinder) autostoel, best wel een groot accessoire om in een kleinere (elektrische) auto te proppen zou je denken. Wat houd je erna precies over van de achterbank en hoe hoog of laag zit je kind precies in deze bolide? Hoe anders is het dan in de eerder geleende e-2008 van Peugeot?
Echt genoeg ruimte in de kofferbak (al zijn we dan niet met vakantie gegaan en heb ik nog niet ervaren hoe het zit met vakantie-bagage)
Kom schat, we gaan de (week)boodschappen doen
Ander punt. Boodschappen doen. Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar in ons geval wordt er in ieder geval één keer per week een (zeer) uitgebreide boodschappenlijst gemaakt gebaseerd op een weekmenu wat ik ‘meticulously‘ samenstel. Ja, ik doe daar rustig een paar uur over. Ik wil namelijk gezond en afwisselend eten. Vlees, vis en vegetarisch, alles komt aan bod. En natuurlijk met veel verse groentes en kruiden. Niet alleen voor ons kind, maar ook voor mijzelf / onszelf. Maar dat alles moet natuurlijk nu wel in een kleinere (elektrische) auto passen. Lukt dat? Ik laat het je zien. Want in de week skivakantie van H. zitten twee weekenden. En Mila alleen thuis laten doe ik niet dus die gaat gewoon mee boodschappen doen.
Zullen we even naar (Oma en) Opa gaan?
Even naar Opa gaan in Nieuwegein, en meteen door naar oom Brandon. Of naar de Oma en Opa die bij ons in de buurt wonen? Lukt dat met de actieradius van de e-208? En wat blijft er van die actieradius over als je in de file terecht komt, of veel tussenstops hebt? Of – dat heb ik uitgeprobeerd natuurlijk – is dat anders als je met de zogenaamde ‘sportstand’ rijdt? Ik vond en vind het zeer de moeite waard om te onderzoeken. Waar kun je nu precies opladen? Hoe moet dat nu als je ergens in een woonwijk parkeert? En hoe schat je precies in waar je naartoe kan en hoe lang? Is daar een app voor? Zoek je een en ander van te voren uit? Kortom, hoe werkt het nu precies met een (kleinere) elektrische auto?
The sky is the limit met een elektrische auto
Ik kan je geruststellen. The sky is – letterlijk – the limit. Ik heb geen enkele moeite ondervonden met het inplannen van uitjes of ritjes. We zijn spontaan op een avond naar Hotel Jakarta gereden – de tunnel bleek dicht, dus omrijden was het devies – maar dat was geen probleem. Qua actieradius niet, qua rijden in het donker niet en ook qua manoeuvres in de parkeergarage niet. Een auto die je biedt wat je ziet (oftewel: what you see is what you get) en meer. Veel ruimte in de achterbak voor de boodschappen. Handige opties genoeg (lane departure warning, adaptive cruise control – al maak ik van dat laatste nog steeds niet veel gebruik. Ik wil de touwtjes graag ‘selluf’ in handen houden).
Prima de luxe
Kortom. Ik heb genoten van deze mooie auto en ik ben helemaal gewend aan de – in eerste instantie – lage instap. De e-208 GT Pack is een volwaardige en fijne (kleinere) auto waar ik zo iedere dag in zou willen rijden. Een luxe die je van te voren misschien niet zo inschat maar die ik wel absoluut ervaren heb. Over alle andere extra’s zoals de mooie ‘pearl’-lak heb ik het nog niet eens gehad. Ook hebben we het goed uitgeprobeerd met uiteindelijk H. ook in de auto én een vriendinnetje van Mila en dat was dus oprecht prima te doen (met vier personen in de e-208 een ritje maken bedoel ik).
Mag ik ‘m houden?
De keyless entry en start, een startknop in plaats van het gebruik van een sleutel. De dynamische cruise control en de parkeersensoren voor én achter (net als de achteruitrijcamera) zijn zo luxe en fijn. Ook en juist in een wat kleinere auto. Het interieur van deze e-208 is ook zo luxe. Het was een feestje om ruim anderhalve week in deze mooie, compacte Peugeot te mogen rijden. Weer een hele nieuwe en bijzondere ervaring. Ook de ervaring van een touchscreen scherm, daar ben ik zeer over te spreken.
In wat welk merk en type auto rijd jij (en waarom)?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl
Deze versie van de Peugeot 208 (e-208 GT Pack) is op de markt sinds december 2020 en kost rijklaar € 35.450,-. Denk aan een elektrische aandrijflijn en heeft een maximum vermogen van 136 pk. De actieradius van de accu is 336 km en de CO2-uitstoot is 0 g/km.