Netwerken? Het is goed voor ons allemaal.
Niet alleen voor bloggers (ook wel influencers genoemd, fijne naam!), maar ook voor moeders, (top)vrouwen, actrices, schrijvers, gewoonweg voor ons mensen. Want netwerken draait niet om ‘netwerken om iets van de ander te krijgen’. Nee, in mijn optiek is netwerken de ideale manier om in contact te komen met anderen. Echt in contact. Om elkaar te leren kennen. Om iets van elkaar te leren. Soms klikt het direct, soms helpt om elkaar wat meer ‘echte’ vragen te stellen, zoals: wat is voor jou het belangrijkste in je leven? En waarom?
Iets met een blog en een plog
Afijn, het leek mij leuk om jullie via deze blog en stiekem ook een mini-plog mee te nemen in mijn fijne middag.
Red carpet shuttle
Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gezien op diverse social media, was ik héél erg blij verrast dat ik de ‘red carpet shuttle’ had gewonnen! Wat dat precies inhield? Ik werd met een toffe Peugeot 308 GTi (jaja!) door de dames van FemmeFrontaal thuis opgehaald (en later diezelfde avond weer thuisgebracht). Ook mag ik mag een week rijden in een Peugeot-model naar keuze èn ik mag samen met een vriend of vriendin genieten van een geheel verzorgde lunch bij Peter Lute’s nieuwe restaurant “De Kruidfabriek”. Blij!
Leuke Phillipine haalt mij op! Mila wil eigenlijk heel graag mee…
Wow! Ook nog een goodiebag van Peugeot?!?
Ready, set, go! (photo credits: FemmeFrontaal)
Peugeot en FemmeFrontaal, een mooie combinatie
FemmeFrontaal zorgde er niet alleen voor dat ik van en naar huis werd gebracht, maar de dames zorgden ook voor een hele prettige reis. Mooie features van deze superstoere 308 GTi zoals het waanzinnige glazen panorama dak, de versterking van het motorgeluid zodra je op de ‘SPORT’ toets drukt, een fijn gesprek over het leven in het algemeen en het JAN Netwerk Event in het bijzonder, tips in Amsterdam Noord (wist jij dat er in Amsterdam een heuse Schoenmakerette werkzaam is?), tips voor tijdens de bijeenkomst / uitreiking van de VIVA 400-award. Alles passeerde de revue.
Pas de eerste keer dat ik bij deze prachtige locatie was (foei!), Eye in Amsterdam
JAN Netwerk Event
Maar het JAN Netwerk Event van JAN Magazine, Rory? Hoe was dat? Wat was er te doen? Hoe was je middag? Het begon ermee dat ik iets te laat aan kwam rennen op mijn stiletto heels. Waarna ik te horen kreeg dat ik moest wachten totdat het welkomstwoord afgelopen was. Ai. Gelukkig was ik niet de enige. En never mind, want nu kon ik nog even mijn jas afgeven bij de garderobe, een kleine pitstop houden en was ik helemaal ready voor de ontzettend inspirerende lezing van Isa Hoes.
Isa Hoes
Iemand die ik erg bewonder. Een vrouw die recht door zee is. Zichzelf durft te zijn. Ontzettend veel heeft meegemaakt. En toch enorm positief in het leven staat. En soms even niet. Maar dan gaat het leven gewoon door. Want alles wat je meemaakt is volgens Isa een kadootje. Overal kan je wat uithalen wat je verder helpt. Een gedachtegang waar ik helemaal achter sta.
Ik ben dan ook ontzettend nieuwsgierig naar het boek wat zij samen met Medina Schuurman heeft geschreven: “Te Lijf – De kunst van het mooi ouder worden”. Het gaat onder andere over…de overgang. Ver van je bed show? Uiteindelijk krijgen we er allemaal mee te maken. Ik vermoed dat dit – ondanks het onderwerp, of misschien wel juist daardoor – een heel inspirerend boek zal zijn. Ik wil het zeker lezen!
Jumbo
Je merkt. Ik draaf best door. Maar het was dan ook erg inspirerend. In ieder geval voor mij. De tweede spreekster – Colette Cloosterman-van Eerd – wist de aandacht iets minder goed vast te houden in mijn beleving. Toch had zij een fiks aantal leuke anekdotes te vertellen over haar drukke leven. Topvrouw bij familiebedrijf Jumbo (de supermarkten) zijn, samen met een net zo drukke man (werkzaam bij Rituals) vier kinderen opvoeden. Wow! Altijd interessant om te horen hoe iemand de balans bewaakt tussen werk en privé.
Hillary en Máxima
Aansluitend was direct een derde spreekster, Farah Nobbe (presentatie-specialist). Eerlijk gezegd begon mijn aandacht wat af te dwalen, want het was in totaal best een lange zit. No worries. Farah nam ons mee in een hilarisch en met humor doorspekt verhaal over de essentie van goed presenteren, de verhouding tussen ‘warmte’ en ‘competentie’ en de voorbeelden daarvan. Hillary Clinton was een dankbaar onderwerp van aandacht. En Koningin Máxima is hèt voorbeeld van iemand die zowel heel hoog in warmte als in competentie scoort. Maar het bleef niet bij luisteren, we gingen ook interactief aan de slag. Het liefst samen met JAN-lezeressen die je nog niet kende.
Macaron anyone?
Vervolgens was het hoog tijd voor pauze! Met water, koffie, thee en…macarons! Weet je dat het de eerste keer is in mijn leven dat ik ze heb geproefd? Heerlijk! Al tijdens de pauze ben ik overigens flink in gesprek geraakt en werden de eerste visitekaartjes uitgewisseld.
Je innerlijk en je uiterlijk
Om kwart voor vier begonnen de vier workshops. We mochten kiezen – van te voren overigens – uit twee workshops, een gericht op je innerlijk en een workshop gericht op je uiterlijk. Ik koos als eerste voor ‘Online en offline netwerken’, gegeven door Sentini Grunberg. Een rasechte network queen – zoals ze ook werd aangekondigd – die op een interactieve manier vertelde over haar levensloop, haar bedrijven.
Los daarvan gaf ze ook hele nuttige tips. De tip die mij het meest is bijgebleven is dat je goed kunt kijken naar welk merk, welk bedrijf, welke persoon goed bij jou als persoon en je onderneming past. Hoe deze kan bijdragen aan jouw branding. Waarmee je jouw expertise kunt tonen. Bijvoorbeeld door een interview af te nemen. Waardoor je jouw eigen expertpositie vergroot. Nuttig! Ik kan niet anders zeggen.
Chanel, Birkin of Kelly – 5 key pieces
Van het ene uiterste in het andere. Waar het eerst vooral om je innerlijke zelf ging. Hoe je dat uitstraalt. Hoe je communiceert, verbaal en non-verbaal. Ging het in deze workshop om de uiterlijke zaken die er ook toe doen. De opzet is goed bedacht. Kim van der Knaap van DesignerVintage (een site die ik – eerlijk zeggen – frequent heb bezocht een aantal jaren terug) introduceerde vijf ‘key pieces‘ die het enorm goed doen in je wardrobe.
Na de ins en outs van elk key piece (de Hermès shawl, Gucci loafers, het Chanel-jasje, Louis Vuitton-tas en de Burberry-trenchcoat) nam Charissa Hogerheijde (JAN’s chef mode) het over en liet zien hoe zij de modellen – die ieder een key piece droegen – op een bijzondere manier heeft gestyled. Leuk om te zien. Al was het – naar mijn mening – iets minder toegankelijk en toepasbaar. Niet iedereen kan zich een key piece veroorloven. Aan de andere kant mag er ook wel iets te dromen overblijven. Of is het op zijn minst inspirerend om met je eigen key pieces aan de gang te gaan.
Ok, ok. Ik mocht een paar jaartjes terug voor een fotoshoot poseren in een écht vintage Chanel-jasje. Herken je mij nog? (Photo credits: Robin de Puy)
Do the netwerkborrel
Om 17 uur mochten we via de netwerkborrel in de foyer nog even ‘voelen’ / shoppen / ons laven aan de producten en diensten van de sponsors van dit superleuke event. Een event wat – wat mij betreft – jaarlijks mag worden gepland!
In de heldere en lichte ruimte van de ‘Waterfront’ van EYE troffen we de sponsors
Peugeot liet mij nog eens nagenieten door een leuke Peugeot-‘car stylist’-test te laten invullen. Een vragenlijst die kijkt naar je (kleding)stijl, budget en persoonlijke wensen. Wat er bij mij uitrolde? Toevallig genoeg de 308! Er bestaat geen toeval. Overigens staat de nieuwe 3008 ook hoog op mijn wishlist om eens in te rijden. Wat mij zo aantrekt aan deze SUV? Heb je weleens gekeken naar deze robuuste, stoere en toch elegante SUV? Ik zeg doen!
Bij de stand van HUAWEI heb ik een mooie profielfoto laten maken. Altijd handig!
Voorzichtig ben ik langs de mooie items van DesignerVintage, By-Bar Amsterdam gelopen. Want iets aanschaffen zit er nu nog even niet in. Maar inspiratie heb ik zeker opgedaan! De plissé-rokken van mijn dierbare ‘Oma Boem’ ga ik weer eens wat vaker uit de kast halen.
Last but not least kregen we bij vertrek een prachtige goodiebag mee van JAN Magazine, met daarin mooie producten van o.a. Sisley, Rituals, Original Beans, Hema en nog veel meer. En hoera! Het november-nummer van JAN! Jullie weten dat ik door Peugeot al ontzettend ben verwend. On top of all had ik eerder van Peugeot ook nog een goodiebag ontvangen. Dankjulliewel allemaal! Want het is niet vanzelfsprekend, maar wel ontzettend fijn!
Netwerken, een aanrader!
Om met mijn eerste stelling te eindigen. Netwerken is voor ons allemaal. Het brengt je altijd iets. Het gaat er niet om om iets ‘voor elkaar te krijgen’ bij een ander. Het mooie van netwerken is dat je iemand anders leert kennen. Dat je iets leert van die ander. Maar ook dat het gewoonweg leuk is om ‘irl’ (in real life) te praten met je medemens. Dat is iets wat we veel vaker zouden mogen doen.
Durf jij alleen naar een netwerk event te gaan?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl