Yep, het is zo ver. Een tijdje terug werd de nieuwste telg van de Opel-familie bij mij thuis afgeleverd. Wat een luxe en wat een service. Nog net niet met trillende benen rende ik naar buiten om ‘mijn KARL voor een week‘ te bekijken. Oprecht: wat een schoonheid. Dat een relatief kleine auto zo mooi kan zijn en zó niet klein kan ogen.
KARL, met de ‘K’ van ‘Komplett‘
Het eerste wat mij opviel? De compleetheid van de auto. Voorbeelden? Aan de buitenkant? De mooie belijning van de zijkant wat doet denken aan het logo van Opel. Het elektrisch bedienbare glazen schuif/kanteldak. Aan de binnenkant? Ik heb goed zicht. Zowel door de achterruit als de zijruiten. Het getinte glas van de zijruiten achter is heel fijn tegen de zon in het gezicht van peuter. De auto ligt extreem prettig en stabiel op de weg, zeker in de bochten. Handige extra: ‘lane departure warning’. Voor het geval dat je even niet oplet hoor je een aantal piepjes als je afwijkt van je rijbaan (zonder dat je de richtingaanwijzer gebruikt bedoel ik).
Via Bluetooth herkent de KARL mijn iPhone en contactpersonen. Dat maakt bellen een stuk makkelijker. Je telefoon opladen is heel makkelijk te doen via een USB-lader. Ook handig met de navigatie op je telefoon. Eén kritisch puntje: de kofferbak. Die is vrij klein en wat onhandig. Door de hoge rand èn de hoedenplank is de opening wat klein om met twee handen vol de boodschappentassen soepel in de kofferbak te krijgen. Er is geen vakje in de kofferbak om wat kleine dingen in op te bergen. Oja, een tikje jammer dat ik niet de variant met ’touchscreen’ heb kunnen uitproberen. (helaas had ‘mijn’ KARL dat niet). Ook is het even wennen om je snelheid niet digitaal te kunnen zien. Ik merk dat ik dan nog iets meer oplet qua (te) hard rijden.
Aan de kinderen is gedacht!
Isofix op de achterbank, waardoor een autozitje makkelijk is te bevestigen. Het is zelfs de eerste auto waarin ik rijd sinds de geboorte van Mila waarbij ik haar ook daadwerkelijk kan zien zitten via de achteruitkijkspiegel. Heel fijn! Natuurlijk is mijn blik op de weg voor mij en het verkeer om mij heen gericht. Maar stel dat er wat is, dan heb ik zicht zonder dat ik mijn nek hoef te verrekken. De elektrisch bedienbare ramen achter zijn ideaal (dat is ook een van de items die een collega-blogger heel belangrijk vindt in een auto). Nog idealer is dat je die bediening achter ook nog uit kunt zetten (en dat je het zelf nog wel kunt bedienen natuurlijk).
En wat vindt Mila van de KARL?
“Mooi mama!“. “Hij rijdt best wel snel hè?“. “Ik heb geen last van de zon!“. “Wat is hij ruim!” En als enig minpuntje: “Ik zit wel wat laag mama. Ik zie niet zoveel“. Met veel plezier zijn we onder meer naar Opa en Oma gereden. De stad in gegaan. ’t Gooi ingereden. In parkeergarages geparkeerd. Makkelijk te doen. De KARL heeft niet veel ruimte nodig. We hebben zowel kleine afstanden, maar ook langere ritten zoals naar Bloemendaal gereden. Flink wat snelweg gepakt. Amazing. De KARL oogt groter (en is ook echt ruim!), maar is wèl heel fijn, flexibel en wendbaar bij (in)parkeren. De ‘Park Assist’ is een optie waar ik inmiddels direct ‘rücksichtlos‘ voor zou gaan. Had ik al verteld dat hij zo lekker stabiel in de bocht ligt? Ook nog een pluspunt. Waar Mila soms misselijk kan worden in mijn huidige auto, heeft ze tijdens alle ritjes en ritten met de KARL geen kik gegeven.
Is Duitse degelijkheid dan niet saai?
No way! Het is dat ik momenteel zo tevreden ben met onze ‘eigen’ auto, een Citroën C3 Picasso waar ik eerder over schreef. Grotere auto, hoge instap. Maar een kleinere auto, zoals de KARL is een reële optie, wat ik voorheen nooit zou hebben overwogen. Hij geeft mij een gevoel van veiligheid, degelijkheid. Maar absoluut met een twist. Want hij rijdt niet alleen heel stil, maar is ook sportief en pittig. En ziet er ook zeker zo uit! Kijk naar de foto hierboven en oordeel zelf. Stoer toch? ‘Mijn’ testauto, inclusief de ultrafijne opties zoals hij die bezit komt zeker op mijn wishlist te staan. Wellicht voor de toekomst. TopGear maakt wel wat (hilarische) grapjes over de naam van deze kleine, maar zeer luxe auto. Maar hun conclusie is niet voor niets: “De KARL blijkt een uitstekend ding dat in één klap doorstoot naar de top drie van de fijnste kleintjes” en “Het is een volwassen kar met een goede dosis verfijning, een complete uitrusting en een prima prijs!”
Factsheet? Say what?
Mijn fijne ’test’-KARL waar ik een volle week in heb mogen rijden heeft de volgende specificaties:
- Consumentenprijs KARL Cosmo 13.095,00 (de ‘basic’ versie is al verkrijgbaar vanaf 10.595,00)
- Dubbele metaalkleur 475,00
- Elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak + binnenverlichting met leeslampjes achter 795,00
- Cosmo+ pakket (Park Pilot achter, elektrisch bedienbare ramen voor èn achter) 395,00
- Winter Pakket (stuurverwarming, verwarmbare voorstoelen) 295,00
- Reservewiel 14″ 95,00
Opel, bedankt! Ik vond het ontzettend leuk om de KARL te testen!
Wat vinden jullie van de Opel KARL?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl