Wanneer je als merk ook nog wat bijdraagt aan een betere wereld

In Lifestyle by Roryblokzijl20 Comments

Als merk? Bijdragen aan een betere wereld? Ik zie het steeds vaker om mij heen. En waar anderen daar misnoegd op reageren (want iets goeds moet je het liefste anoniem doen, zo vindt men), zie ik dat zeker niet zo. Ik schreef al eerder over de app StorySign,ย een initiatief van het merk Huawei. Wat het precies is? Een hulpmiddel om het voorleesmoment tussen ouders en dove kinderen te versterken. De ouders lezen voor terwijl ze samen met de kinderen kijken hoe de tekst in het boekje in real-time naar gebarentaal wordt vertaald.

Je inzetten voor een goed doel

Ik vind dat fantastisch. Hoe goed is het dat iemand, een bedrijf, een merk zich inzet voor een goed doel? En alles wat met kinderen te maken heeft, komt bij mij nu eenmaal erg binnen. Zeker sinds ik zelf moeder ben geworden. Ik merk dat dit soort dingen mij echt raken. De wereld een klein beetje mooier maken. Als we allemaal ons steentje bijdragen – hoe groot of klein ook – dan komt dit een betere wereld echt ten goede. Ik kan heel blij worden als ik zie dat mensen gezamenlijk hun wijk vrij gaan maken van zwerfvuil. Of dat er een ‘burendag’ wordt georganiseerd zodat je elkaar nu eens รจcht wat beter leert kennen.

Maar daarmee genereer je toch ook een vorm van publiciteit?

Eerlijk is eerlijk. Dit soort initiatieven zorgen er natuurlijk ook wel voor dat je aandacht genereert voor je merk of bedrijf zelf. Maar is dat dan zo slecht? I don’t think so. Het zet mij in ieder geval aan het denken voor wat betreft mijn zoektocht naar een toekomstige opvolger voor mijn huidige iPhone 7. Ik vertelde onlangs al dat ik er best tegenaan loop dat ik bij events zowel mijn Canon Powershot Mark II G7X meeneem, als mijn steeds sneller leeglopende iPhone 7 en een (relatief zware) powerbank meesleep. Als ik collega-bloggers zie met een clutchย (envelop-tasje) waar ze alleen hun all-in-one smartphone in hebben zitten, dan kijk ik toch anders naar mijn loodzware tas.

Van welk merk is jouw smartphone?

Net wat H. doet eigenlijk. Als we ergens zijn waar hij mee is, dan maakt hij regelmatig met de portretstand van zijn Pixel (Google) smartphone de meest waanzinnige foto’s (van mij). De foto’s lijken ย serieus wel van een spiegelreflex kwaliteit. Jaloersmakend. Eรฉn apparaat wat eigenlijk alles doet wat je nodig hebt. Alleen … Google is natuurlijk Android en mijn iPhone is iOs. Hoe maak je nu de beslissing of je overstapt of niet? En wat zijn de consequenties voor de andere apparaten die je gebruikt?

Van iPhone naar Huawei?

Goed, het is de overweging waard. Waar ik zelf erg hang aan Apple en iOs (ik gebruik mijn MacBook Air dagelijks, de mini iPad met toetsenbord gaat ook vaak mee op reis) moet ik misschien toch eens overstappen naar Android. En bijvoorbeeld in plaats van te sparen voor een prachtige maar extreem dure iPhone 11 (of de Pixel smartphone van Google) een mooie Huawei kopen. Een toestel waar ik momenteel stiekem naar kijk is de Huawei P Smart 2019. Een budget smartphone (want het merk heeft ook veel duurdere toestellen) met vele opties. Daar hoeft helemaal niets mis mee te zijn.

Ander merk? Ik lees eerst de reviews

In een van de reviews las ik over zowel positieve pluspunten (groter scherm, grotere accu, betere hardware) als ontwikkelpunten (snel smoezelig wordende achterzijde, software die wat rommelig oogt) van de Huawei P Smart 2019. Bottom line is dat je wel veel minder geld kwijt bent dan wanneer je voor de geijkte duurdere modellen gaat (ik noem weer de iPhone 11 of de Pixel van Google). Het geld wat je uitspaart zou je kunnen gebruiken voor hele andere dingen.

Wie goed doet, goed ontmoet

Het is grappig. Dat je leert kijken naar andere merken dan waar normaal gesproken je voorkeur naar uitgaat door de dingen die ze doen. Waar Huawei mij opviel door de ontwikkeling van hun app StorySign, was ik vorig jaar december blij verrast toen het merk Thule een verhalenwedstrijd uitschreef waarbij de winnaar / winnares een nieuwe kinderwagen met toebehoren mocht weggeven aan een goed doel naar keuze. Ik deed mee en ik won! Wat ik daar zelf voor kreeg? Niets. Ja, ik mocht mee om de kinderwagen naar het goede doel van mijn keuze te brengen. Ik heb dat als heel dierbaar ervaren.

Een merk dat bijdraagt aan een mooiere wereld

En ja, het merk komt hierdoor ook in the picture te staan. Maar waarom is dat erg? Want ze hรณeven het niet te doen. Ze hoeven niet iets weg te geven (zoals Thule) of een app te ontwikkelen die dove kinderen helpt te leren lezen (zoals Huawei). Maar ze doen het wel even. Ja, ik geloof in ‘wie goed doet, goed ontmoet’. En als daar een beetje publiciteit bij komt kijken, so be it.

Ken jij een merk of een bedrijf die iets heeft betekend voor anderen? En wat doe jij zelf om de wereld een klein beetje mooier te maken?

Tot de volgende keer.

Rory Blokzijl

Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking

 

disclaimer