Een noodhamer? Geïnspireerd door de held van eergisteren. De 26-jarige man die zonder nadenken zijn busje aan de kant zette en een klein kind en een baby uit een brandende auto plukte. Bedacht ik mij ineens. Ben ik eigenlijk wel voorbereid op een gebeurtenis die ons allemaal zou kunnen overkomen? Want heb jij de garantie dat er nooit iets in of met je auto kan gebeuren? Nee, dat hebben we niet. En dus is het van het grootste belang om voorbereid te zijn.
Logisch nadenken
Rory, dat is handelen uit angst? Nee hoor. Absoluut niet. Het is rekening houden met. Maar het is ook logisch nadenken. Het is realiteit. Dat blijkt wel weer uit het gebeurde. Het zette mij aan het denken. Wist jij dat de elektronische vergrendeling inschakelt bij een calamiteit als brand? Ik bedoel, noem mij naïef, maar ik had geen idee. Daarbij is de Engelse benaming – vind ik – heel positief: “lifehammer“. Een (nood)hamer die je leven kan redden.
Stap twee
Stap twee. Weet jij precies waar de noodhamer in je auto is? Hoe snel je hem kan pakken? In een noodsituatie? Heb je al eens geoefend? Precies. Ik dus ook niet. Want als je in grote paniek snel moet handelen kan een standaard eenvoudige handeling ineens te ingewikkeld zijn. Ik wil weten hoe snel ik de hamer uit zijn houder krijg. Waar ik moet slaan. En hoe hard. Een gordelmes (dat ingebouwd is in de noodhamer), ook zoiets. Weet jij hoe scherp dat is?
Noodhamer
Ik ga het uitproberen op een oud stuk stof. Mij inlezen op internet. Want ineens lees ik over een ‘glow in the dark‘-handgreep. Onder water – stel je rijdt het water in – is het natuurlijk donker. We hebben een behoorlijk nieuwe auto, dus daar is alles waarschijnlijk allemaal nieuw en is de noodhamer vast innovatief verwerkt op de juiste plek in de auto. Maar je moet het wèl weten! En los van de noodhamer. Wat functioneert straks nog in een van de moderne auto’s van tegenwoordig? En wat niet meer?
Net alsof je moet bevallen
Het is een beetje alsof je bijna moet bevallen. Je laat niets aan het toeval over. Je rijdt de route naar het ziekenhuis diverse malen (let wel. Ik moest bevallen in het ziekenhuis vanwege medische indicatie). Overdag, ’s avonds, in de spits, ’s nachts (zonder gekheid! Dat hebben wij gedaan) om zo voorbereid te zijn. Voorbereid op een heel belangrijk moment in je leven. Een moment dat een leven kan redden. Dat beslissend kan zijn. Een moment van jou en je kind.
Bangmakerij?
Wat een reclame en bangmakerij? Can be. Ik vind van niet. Ik persoonlijk krijg de kriebels van de verhalen van kinderen die in bakfietsen vastgesnoerd onder water belanden. Kinderen die strak in de autogordels vastzitten in auto’s. Waar inderdaad van alles mee kan gebeuren. Ik zeg niet dat je er altijd bij stil moet staan. Dat je verkrampt in de angst aan het verkeer moet deelnemen. Juist niet. Ik zeg alleen maar dat je voorbereid moet zijn.
Weer wat geleerd
Concluderend? Ik ging – met dochter – direct de auto in om te checken waar de noodhamer zich bevond. Ik kan je vertellen … er is er geen! Onbegrijpelijk dat die er niet standaard inzit. Direct de telefoon gepakt en de dealer gebeld. Wat blijkt? Bij een nieuwe auto zit de noodhamer er standaard in. Maar bij een occasion helaas niet. Vreemd.
Voordeel bij een nadeel
Maar er is ook een groot voordeel bij een nadeel. Een gesprek met de man van de werkplaats heeft ons beiden heel veel geleerd. We hebben gesproken over wat er gebeurt met de functies van de auto bij een ongeval. Wat de beste plek is voor een noodhamer. Onze – persoonlijke – conclusie: niet los in de auto (stel je voor dat de hamer door de auto slingert bij een ongeval). Op advies van lezer Lennen Oldenbeuving is dit echt het beste: De beste plek is aan je hemelbekleding tussen bestuurder- / passagiersstoel. Daar kun je altijd bij – of je nou op je kop hangt of rechtop zit – zowel als bestuurder als passagier.
(Photocredits deze foto: lidian Neeleman / Shutterstock.com)
Heb jij een noodhamer in je auto? En waar heb jij hem opgeborgen?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl