Eigenlijk is het goede moment, het juiste moment er nooit. Het geld is er niet. Je hebt geen tijd. Of letterlijk geen zin om alles over te zetten. Natuurlijk krijg je het hele gedoe van heel secuur een screen protector op je smartphone te moeten plakken. En misschien wel het allerbelangrijkste – in mijn geval dan – keuzestress. Welk model kies je? En wat dacht je van het merk? Blijf je bij Apple omdat je andere apparatuur (laptop en tablet) ook van dat merk is? Of ga je over op een heel ander besturingssysteem? Keuzes, keuzes.
Hét goede moment om over te stappen?
De ‘trigger‘? De reden dat ik er momenteel zo mee bezig ben vraag je? Dat komt door de haperingen die ik ervaar met mijn – helemaal nog niet oude – iPhone 7. Blogcollega Claudia (van Beautytag) en ik zijn nagenoeg sinds het begin van de intelligente lockdown elke week ‘live’ te zien op Instagram. Ontzettend leuk om te doen. Wat het inhoudt? In een uur bespreken we – ieder vanuit ons eigen huis – samen de ins and outs op het gebied van beauty artikelen die we in de tussenliggende periode hebben ontvangen. Maar ook praten we over persoonlijke dingen in ons leven of andersoortige producten die we zelf hebben aangeschaft.
Live gaan op Instagram, maar liever niet met haperingen
Hartstikke leuk om te doen. Het wordt ook goed bekeken. Maar wat nu zo vervelend is, is dat de verbinding steeds meer gaat haperen. Mijn beeld van Claudia valt stil (terwijl verder iedereen haar kan zien en horen). Mijn eigen beeld hapert en valt letterlijk weg. Alles heb ik inmiddels geprobeerd. Ik heb de nieuwste iOs-versie op mijn smartphone gezet. We hebben naar ons wifi-abonnement gekeken en gekozen voor een duurdere variant waarbij wifi vijf keer sneller zou moeten zijn. Ook heb ik het modem, de versterker en mijn telefoon vlak voor onze ‘live’-sessie gereset.
Ligt het dan aan mijn telefoon?
Maar helaas. Het mag niet baten. Het blijft maar (aan)rommelen. Dus ligt het waarschijnlijk – denk ik – aan mijn telefoon. Een van de eerste telefoons die ik nieuw heb gekocht, dat maakt het juist zo vreemd. Wel met (veel) te weinig GB’s. En toegegeven, ik heb lopen rommelen met iCloud. Het apparaat staat tjokvol foto’s die ik er wellicht ook af zou moeten halen. Hoe dan ook, ik kan er niet van op aan en dat vind ik heel vervelend. Het oogt niet professioneel om tijdens een ‘live’-sessie steeds maar weg te vallen en opnieuw in te moeten loggen. Kortom, niet het goede moment (of niet de juiste situatie) om live te gaan.
Zoektocht naar een nieuwe smartphone
Aldus mijn zoektocht naar een nieuwe smartphone. En vermoedelijk blijft dat toch wel een Apple-toestel. Mijn blik viel al op de iPhone 11 Pro (maar mijn hemel! Wat een bedrag) of de nieuwe iPhone SE. Vermoedelijk zal het de aankoop van een los toestel worden want ik wil geen gecombineerd abonnement aanschaffen, maar wel een sim only-abonnement. En ook daarvoor ben ik aan het rondneuzen. Deze Simyo sim only aanbieding bijvoorbeeld lijkt heel interessant. 10 GB per maand en onbeperkt bellen en sms-en (mijn beste vriendin heeft en wil geen WhatsApp) voor € 18,- (mits je jezelf vastlegt voor een jaar). Ok, dan heb je nog wel aansluitkosten van € 14,99 maar vermoedelijk heb je dat overal.
eSIM? e-wat?
Oh, en nog iets van de huidige tijd wat ik heel handig vind (en wat ik nog niet wist. Ik heb echt onder een steen gelegen denk ik wel eens). Wist je dat je met de nieuwste toestellen ook kunt kiezen voor een eSIM? Wat dat is vraag je? De naam zegt het al, een ‘e-simcard’, geen fysieke simcard meer. Denk aan minder plastic – beter voor het milieu dus-, minder gepeuter en een installatie-begeleiding met behulp van de app. Geen gedoe meer met wachttijden en eigenlijk dus meer gemak. Alles doen wanneer het jóu uitkomt. Dat klinkt voor mij als iets goeds om op dit moment uit te gaan proberen.
Twee nummers in één toestel!
Maar meer on topic. Met eSIM heb je dus twee nummers die je kunt combineren op één toestel. Hoe handig is dat? Want ik weet niet hoe het met jou zit. Maar doordat ik – als zelfstandig ondernemer – zakelijk en privé combineer met een telefoonnummer word ik met een behoorlijke regelmaat lastig gevallen. “Mevrouw, U kunt een beter energie-abonnement krijgen” en “Spreek ik met de eigenaar van 40envoorheteerstmoeder? Wij kunnen u helpen aan een betere (vul maar in)“. Irritant! Ja, natuurlijk had ik er een tweede toestel bij kunnen doen. Maar dat doet mij weer denken aan de periode dat ik voor mijn werk als directiesecretaresse bij een grote bank een BlackBerry had, een apart toestel voor mijn andere werk als schrijver voor de lokale krant èn een privé-telefoon. Been there done that, zal ik maar zeggen.
Het moment waarop je ineens alles moet vervangen…
Kortom, je leest. Ik ben op dit moment driftig op zoek naar de opvolger van mijn iPhone 7. Maar dit keer met (meer dan) voldoende GB’s. Dat gezegd hebbende wordt mijn MacBook Air ook best oud (hij is uit 2013) en werkt ook de mini iPad tijdens de ‘live’-sessies niet optimaal. Alles wordt tegelijk ouder en ik kan natuurlijk niet alles in een keer vervangen. De nadruk zal dan ook op de smartphone liggen (die gebruik ik nagenoeg voor alles. Ook als camera en dan biedt een nieuwer model nóg meer mogelijkheden. En mijn laptop lijkt ook het einde van zijn levensduur te naderen. As we speak begint mijn MacBook te ‘loeien’ terwijl ik dit typ…
Welke smartphone gebruik jij en welk abonnement is jouw favoriet?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl
Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking