“Wat mag het voor u zijn?” “Euh, een Opel graag, Mokka alstublieft“. Gekkigheid natuurlijk. Maar wel een leuke woordspeling, toch? En dat in combinatie met een heerlijke cappuccino van deze overbekende keten. Waar ik de vorige keer de Opel KARL mocht testen en met name keek naar hoe handig (en uitermate compleet) een kleine auto kan zijn voor met name een moeder met kind. Bekijk ik het nu vanaf een andere invalshoek. Namelijk hoe je als mama ook nog stoer kan zijn. En in een stoere auto kan rijden.
Iets met ‘vroem vroem’ en haantjes
Altijd lachen. Je staat bij het stoplicht te wachten. Naast je komt een flitsende auto staan. Met daarin een dito flitsende meneer (ook wel ‘haantje’ te noemen). De auto gromt en bromt al die tijd. Beweegt ook, want het zou zomaar ineens groen kunnen worden. Ik kijk quasi nonchalant voor mij uit. Dim een gaapje in mijn hand. En op het moment supreme…spuit ik – in mijn Opel Mokka – naar voren en laat de Audi A8 (of BMW 3-serie of…vul maar in) achter mij. For the record, dit gebeurt mij in andere auto’s zoals mijn eigen Citroen C3 Picasso en destijds in de Opel KARL ook. Maar op de een of andere manier heeft het nu meer effect…
Slagschip
Ook zo’n fijne herinnering. We hebben een aantal auto’s hiervoor in een Mercedes S-klasse gereden. Tweedehands via mijn toenmalige werkgever kunnen overnemen. Al eerder hebben jullie gelezen dat echtgenoot extreem zuinig was met zijn auto’s. Een vlekje? Die werd vakkundig weggepoetst. Elk chipje werd in de bijpassende lak bijgewerkt. Eens per jaar kreeg auto een (extreme) make-over (ok, ok, poetsbeurt), zowel van binnen als van buiten. Maar afijn, die S-klasse dus. Typisch een auto waarin je gereden wordt. Wij deden het anders. ‘Slagschip’ was zijn bijnaam. Ook ik reed erin, al was het niet vaak. Maar die reacties altijd van – met name – mannen, als ze mij zagen rijden. Onbetaalbaar. Datzelfde gevoel heb ik bij de Mokka, maar dan om de stoerheid.
Op de groei gekocht?
Maar dan de cliché-opmerkingen toen de Renault Mégane Scènic er kwam: “gezinsauto hè? Waar blijven de kleintjes?”. “Gekocht op de groei?” en ga zo maar door. Ik was erg benieuwd welke indruk ik zou maken met de Opel Mokka. Een auto waar ik zelf al eerder mijn blik op heb laten vallen. Waarom vraag je? Ik vind deze compacte SUV die toch heel groot oogt (zie de foto’s) èn een hoge zit heeft stoer! Ik hou van stoer. Want naast mama ben ik ook nog mijzelf. Rory. Niet alleen een moeder. Maar ook een vrouw die zich regelmatig nog een meisje voelt. Die geniet van complimenten, van dansen, van in het middelpunt van belangstelling staan. Wat past daar dan nog beter bij dan deze mooie auto?
De Mokka blinkt uit!
Overigens niet alleen een stoere auto. Maar ook zéér comfortabel. Hoge instap. Veiligheidsgehalte: hoog. Veel ruimte om kind, boodschappen, eventuele IKEA-aankopen, maar ook koffers in te vervoeren. We zijn er veel mee weg geweest. Naar het bos, wat leuke plekken in ’t Gooi (waar de Ferrari’s en andere luxe auto’s je om de oren vliegen. Bij wijze van spreken dan). Korte afstanden gereden, maar ook langere stukken. Wat een heerlijkheid om in deze auto te rijden. Waar ik vroeger verwarmde voorstoelen en verwarmd stuur onzin vond. Dacht ik vandaag (met 4 graden): “nou, zeker geen overbodige luxe!“.
Dan heb ik het nog niet over de andere features gehad: lane departure warning, de achteruitkijkcamera, parkeerhulp, frontaanrijdingswaarschuwing, Traction Control en zo kan ik nog wel even doorgaan. Had ik al gezegd dat het navigatiesysteem ook heel fijn is? Net als de audioknoppen op het stuurwiel? Oeh, en de bestuurdersstoel die je op allerlei manieren kan aanpassen: zithoek, lendensteun, verstelbare dijbeensteun? Het automatische dimlicht en verlichting (reuze handig!) en adaptief rijlicht. Het Stop/Start-systeem. En natuurlijk – niet geheel onbelangrijk – de kindersloten en de kinderbeveiliging voor de achterportierruiten. Ja, ik word er wat hyper van…
Stoepjes beklimmen
Grappig genoeg moest ik weer terugdenken aan heel wat jaren terug. De bergschoenen (toen bestonden Timberlands nog niet) waren ‘in’. Ik kreeg als tiener één keer per seizoen nieuwe schoenen en die winter moesten het bergschoenen zijn. Het commentaar wat ik kreeg:”Hé Rory, ga je stoepjes beklimmen?“. Hilarisch…not. Hetzelfde gevoel zou je kunnen krijgen bij het rijden in de Mokka: “Een SUV voor een moeder?” Maar zal ik je eens wat vertellen? Het is juist ultrafijn om hoog te zitten, om veilig te kunnen rijden. Zowel op de snelweg, binnenwegen of het bos. De auto is van alle gemakken voorzien waardoor je jezelf overal op je gemak voelt en letterlijk direct wegrijdt.
Fact sheet
Wat zijn dan de specificaties van ‘mijn’ superstoere Mokka, waar ik anderhalve week in heb mogen rijden?
Totaalprijs van deze specifieke Opel Mokka Business+ 1.6 CDTI start/stop is 32.270,00 (de basic versie is al verkrijgbaar vanaf 21.995,00)
- Consumentenprijs 28.595,00
- Dubbele metaalkleur darksea blue 695,00
- Winterpakket (verwarmbare voorstoelen, Quick Heat-verwarmingssysteem en stuurverwarming) 495,00
- Safety Pakket (Opel Eye, Lane Departure Warning, Grafisch Info Display, Collission Alert, Traffic Sign Detection, Adaptive Forward Lighting) 1.395,00
- Comfort Pakket (Achteruitrij camera, Electric Comfort Pakket, Ergonomische comfortstoel bestuurszijde) 995,00
- Ruimtebesparend reservewiel 16″ 95,00
De Mokka en ik willen bij elkaar blijven
Gek is dat. Ik ben snel gehecht aan mensen, maar ook aan dingen. Dus ook aan onze eigen auto. Toch zou ik – als ik de mogelijkheid zou krijgen – heel erg serieus nadenken over de overstap naar de Mokka. De Duitse gründlichkeit zorgt voor een gevoel van veiligheid. En laat mijn gevoel nu de laatste jaren echt leidend zijn in het maken van beslissingen. Er moet toch een minpuntje zijn zeg je? Ja, dat ik deze prachtige auto weer moest inleveren. Want hij schreeuwt gewoon mijn naam!
Opel, bedankt! Ik vond het geweldig om in deze stoere Mokka te mogen rijden!
Zou jij zo’n mooie compacte SUV als de Mokka overwegen?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl