Een agenda en planner ineen die al je dromen waarmaakt? Do tell us Rory. Wat bedoel je hier precies mee? Klinkt namelijk als iets wat meer mensen zouden willen weten. Dat kan ik mij voorstellen. En na anderhalf jaar gebruik van deze Milly Pie-planner kan ik met alle oprechtheid zeggen. Dít werkt voor mij. Hoe dit ook voor jou zou kunnen werken? Ik leg het je graag uit.
Structuur in moeilijke tijden met een agenda/planner
In moeilijke periodes heb ik persoonlijk extra veel behoefte aan structuur. En guidance. Een tikje dubbel, want mijn gedachtes en gevoelens zijn dan juist een grote chaos. Structuur is dan ver te zoeken. Hoe lukt het je om wèl de benodigde structuur te realiseren? Mijn eerste spontane antwoord? Lijstjes. Heel veel lijstjes. Dat was ook hoe ik het altijd deed. Sinds mijn – pakweg – 27ste jaar leerde ik hoe ik goed prioriteiten kon stellen. Het was essentieel en nodig in mijn baan destijds. Als directiesecretaresse.
Notitieblok, altijd een lineaal bij je, plastic mapje voor de bonnetjes, stickers voor de afspraken
Werk ik vandaag met jou, of met de ander?
Zeker omdat ik in een tweetal duo-banen werkte. Samen met de ene collega werkte ik voor directeur A (zij werkte drie dagen, ik de overige twee) en samen met een andere collega werkte ik voor directeur B(zij werkte vier dagen, ik werkte de andere dag). Best lastig om dan een goed overzicht te houden. Dankzij deze twee lieve en competente collega’s – die ook mijn vriendinnen werden, maar dat is off topic – leerde ik heel goed prioriteiten stellen. Toen nog zonder planner, wèl met alleen een agenda en andere attributen zoals een overdrachtslijst en een notitieblok.
Tussen ‘prioriteitenlijstjes’ en ‘gewoon doen’ zit de balans
Het ‘no nonsense‘ en ‘gewoon doen’ leerde ik van de een. Het lijstjes maken en daar natuurlijk ook naar handelen, leerde ik van de ander. Nuttig, nodig en leerzaam. Ik kan het niet anders zeggen. Uiteindelijk kwam er – na flink wat jaren – een moeilijke periode en een burn-out tussendoor. In de fase van herstel en mijzelf opnieuw leren kennen kwam een heel ander aspect van mij omhoog. Het meer ‘nee’ durven zeggen. Beter op mijzelf letten. Voelen wat goed voor mij was en wat niet. Het prioriteiten stellen verloor ik inmiddels wat uit het oog, al functioneerde ik nog steeds heel goed.
Zorg dat je nadenkt over je missie en visie. Dit prikkelt mij
Soms loopt het anders
En toen raakte ik zwanger. Ging ik met verlof en liep het uiteindelijk anders. Na een jaar fulltime voor Mila te hebben gezorgd begon het wat te kriebelen en voelde ik dat ik meer wilde doen dan alleen de zorg voor ons kindje te hebben en alles dat daarbij komt kijken. Begrijp mij niet verkeerd. Het was en ís fantastisch om dit te kunnen en mogen doen. Een luxe. Er zat alleen ook iets creatiefs in mij dat wanhopig graag ook aandacht wilde krijgen. En voor ik het wist wat ’40envoorheteerstmoeder’ geboren.
40envoorheteerstmoeder.nl
In het allereerste begin was ik puur bezig met het opstarten van mijn blog. De blog zelf vormgeven. Ik probeerde de techniek ‘achter’ de site onder de knie te krijgen (soepel ging dat niet. Nog steeds niet trouwens) en mijn ‘core business‘ bestond uit schrijven, schrijven en schrijven. En fotograferen. Content creëeren voor mijn niche-blog, waarmee ik mij wilde richten op moeders en moeders ‘to be‘ op latere leeftijd. Mijn ervaringen, mijn adviezen. Ik wilde dit heel graag delen met anderen.
Wel wat werk, zelf de weeknummers en data invullen, maar het geeft je ook de nodige vrijheid
Planner en agenda ineen
Toen ik wat langer bezig was en er ook wat samenwerkingen op mijn pad kwamen, begon ik mij te realiseren dat ook hier een goede planning essentieel was. Wat schrijf je wanneer? Hoe lang test je beautyproducten voordat je er echt een mening over kunt hebben. En hoe houd je dat adequaat bij. Wanneer maak je foto’s? Hoe houd je dat allemaal in de gaten? Welk product review je wanneer. En hoe houd je nu een mooie balans tussen persoonlijke artikelen en gesponsorde?
Van een onduidelijk blok naar tig notitieboekjes
Je raadt het al. Eerst dacht ik echt dat ik het op de ‘oldskool‘ manier kon doen zoals ik het had geleerd. Maar al die dingen in één boekje? (to do-dingen voor Mila, lijstjes voor mijn blog, het opzetten van Milaboekjes, meerdere projecten). Het werd wat onduidelijk. Toen begon ik met meerdere notitieboekjes. Klonk goed. In de praktijk was het wat lastig. Want bij welke meeting nam ik dan welke boekjes mee? Soms was er in een overleg een ‘kruisbestuiving’ tussen de blog en Milaboekjes. En had ik net weer niet het juiste notitieboekje bij mij. Of juist de agenda niet waarin ik mijn afspraken bijhield.
Een fijne quote, overzicht in de maand, reminders voor jezelf. I love it!
Planner en agenda ineen!
Dat kon beter. En precies op dat moment kwam Milly Pie op mijn pad. Een planner en agenda ineen. Ruimte voor je doelen. Voor de lijstjes. Elke dag – met de verticale indeling – genoeg ruimte om alle afspraken in mijn agenda te zetten. Zowel privé als zakelijk. Een helder overzicht per week, maar ook per maand. Doelen stellen vooraf en evalueren later. Ik vind het geweldig. Verhelderend en fijn. Het oogt ook nog eens heel zakelijk (met de nodige humor en fijne ‘down to earth’-quotes. Bij een afspraak heb je alles bij je. Ruimte voor aantekeningen heb je ook, met het bijbehorende notitieblok.
Zakelijk èn lieflijk, een geweldige combinatie
En weet je wat nóg leuker is? De prachtige omslag. Het contrast. Zakelijk (alles tot in de puntjes uitgewerkt) maar tegelijkertijd ook lieflijk (prachtige roze rozen op de omslag). Alles goed gepland in een agenda (en tegelijkertijd) planner die er ook nog eens heel mooi uitziet. It suits my inner needs. Dit is toch de droom van iedere ondernemer, baas, medewerker, moeder, vrouw en meisje?
Wat gebruik jij voor planner en / of agenda?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl
Deze fijne Milly Rose – linnen editie – (ter waarde van € 55,-) heb ik toegezonden gekregen