Het is inmiddels alweer maanden geleden, maar zó interessant dat ik er toch over móest schrijven (van mijzelf). Een van de weinige events die vorig jaar mochten doorgaan. Ik heb het over ‘Meet the Makers’, een mooi concept bedacht en ontwikkeld door (Maureen en Julia van) Pure Beauty PR en (Carla en Nadine van) Remedies PR. Waar je aan moet denken? Aan een beauty & lifestyle event waar de makers van 14 sustainable en high end merken aanwezig waren. Het was zo leuk om de makers zelf te ontmoeten, hen enthousiast te horen vertellen over het verhaal áchter het merk en natuurlijk de ins and outs over nieuwe producten te horen.
Meet the Makers
Tijdens deze inspirerende ‘Meet the Makers’-middag kregen we zo’n 10 minuten de tijd om de makers van een merk te ontmoeten. Dat bleek achteraf gezien toch wel een tikkeltje kort (ik geef graag iedereen mijn onverdeelde aandacht), maar ik begrijp het wel natuurlijk. Al met al was het best een drukke middag vol prikkelingen en allerlei leuks om te zien, ervaren en horen. Maar als je dat qua tijd nog meer ‘uitrekt’ dan komt er uiteindelijk waarschijnlijk weinig meer binnen.
“Elk nadeel heb zijn voordeel”
De locatie was erg leuk (ik ken het nog van een ander event), al was het wel een uitdaging om je auto te parkeren. Ik weet dat nog wel van heel lang geleden, toen ik in de nabije omgeving werkte (Amsterdam-West). In dit geval bleek dat er toch wel wat meer was veranderd in de omgeving, want ik eindigde uiteindelijk een heel stuk verder weg. Ach ja, gelukkig had ik ook platte schoenen bij mij en op deze manier had ik ook weer wat lichaamsbeweging opgedaan. Altijd alles positief bekijken.
Abysk
Het merk Abysk van Erica van den Broek kende ik natuurlijk al. Ik schreef al eerder over de Abysk Facial Cleanser, de Facial Balm en de Pure Beauty roller (voor je ogen en lippen). In een notendop? Abysk is een Nederlands clean beauty merk dat terug gaat naar de basis van huidverzorging en op een natuurlijke manier zorgt voor de huid en de beschermlaag van je lichaam. Het belangrijkste ingrediënt van Abysk is Abessijnse olie die van nature rijk is aan vitamines, mineralen en omega vetzuren. Daar voegt Abysk 5 tot 7 natuurlijke en werkzame ingrediënten aan toe. Het resultaat? Een stralende huid. Abysk gebruikt geen parfum, essentiële oliën, conserveermiddelen, alcohol en water, is vegan, dierproefvrij en is voorzien van het Allergy Certifiedkeurmerk.
Allergy Certified
Wat fijn om Ewa Daniél – toxicoloog en mede-oprichter van Allergy Certified- weer eens te zien. Eerder zagen we elkaar al bij een mooi event in 2019 over allergieën. AllergyCertified maakt het voor ons consumenten gemakkelijk om producten te kiezen die écht goed zijn voor de huid. De toxicologen hebben elk ingrediënt en zelfs de kleinste onzuiverheden in elk product beoordeeld en geëvalueerd om er zeker van te zijn dat het product het AllergyCertified keurmerk kan dragen. Iets waar je op kunt vertrouwen dus. Tijdens Meet the Makers vertelde Ewa ook over kinderspeelgoed (schokkend hoeveel speelgoed hoge concentraties gif bevatten) en liet ons ook zien welke klei en welke bellenblaas gecertificeerd zijn.
ANAS
ANAS Skincare – een Nederlands-Grieks merk – zuivert lichaam én geest. Het mooie is dat ze de wetenschap achter bergkristal combineren met de spiritualiteit die ook achter deze edelsteen zit. Heel gaaf: ze gebruiken in ieder product een puur stuk bergkristal (helen en energie versterken). Wat er nog meer in zit? Thermo-Vulkanisch Bronwater uit de Auvergne-streek in Frankrijk. Samen zorgen ze voor een boost aan mineralen en ionen die de huid hydrateert, herstelt en nieuwe energie geeft. En wist je – doordat alle producten van ANAS de vorm hebben van verschillende soorten Kristallen- dat ze een Red Dot Design Award hebben gewonnen in de categorie ‘beste verpakking’?
Axanova
Handig om de makers van dit werk te hebben leren kennen. Deze Axanova producten hebben een sterke werking en zijn snel in gebruik, dankzij het natuurlijke actieve systeem met essentiële oliën! De heilzame kracht van etherische oliën is door vele wetenschappelijke studies bewezen. Wanneer ze op de huid worden aangebracht, ontwikkelen ze een intens koud of warm effect, afhankelijk van de samenstelling van de ingrediënten die erin zitten. Hun Activ Gel verkoelt eerst en verwarmt erna. Handig voor soepele spieren en gewrichten. Het kompres kun je ook zowel verwarmd (ontspant bij spier- en gewrichtspijn, helpt ook bij menstruatiekrampen) als gekoeld gebruiken (verzacht pijn, vermindert zwelling en helpt bij kies- en hoofdpijn).
By Prospectt
Van By Prospectt kregen we allerlei leuks mee in de goodiebag. Zoals de ‘swe/tnc’ oftewel Swedish Tonic. Uniek en geen rotzooi zoals ze zelf zeggen. Amberkleurige siroop (niet transparant), gebrouwen met de hand, gemaakt in kleine batches. Wat zit erin? Gemaakt van echte chinchona-schors, versgeperste citrus, agave voor zoetheid en jeneverbes voor de bite. Klein laagje, sodawater erbij en ready is je natuurlijke tonic. Net als de ‘Simply Chocolate’ bar van handgemaakte chocolade was dit een ware treat. En dan de ‘oneglass‘ wijn, wat handig en lekker! Gewoon voor als je heel veel zin hebt in een glas wijn en niet meteen een hele fles wilt openen.
Puressentiel
Ook bij Meet the Makers: Puressentiel. Doeltreffendheid in alle puurheid, is hun quote. Denk aan essentiële oliën in allerlei toepassingen (van baby kalmerende massage balsem via een stress roller met 12 essentiële oliën naar een slaap- en ontspanning luchtspray). You name it, it’s there. Fijn om te weten is dat het assortiment van Puressentiel bestaat uit 100% zuivere en natuurlijke producten. Ik ben heel blij met hun stress roller, omdat ik oprecht het gevoel heb dat het mij helpt te ontspannen. De geur zorgt ervoor dat ik minder stressvol met de dingen omga in de waan van de dag.
Stichting ZoMa, Reiki is voor iedereen
Dit was het ‘goede doel’ van Meet the Makers. Heel bijzonder om Marjolein (directeur van ZoMa Opleidingen) gesproken te hebben aan het einde van het event. Niet alleen zijn we allebei Indisch, maar er was meteen een klik, alsof we elkaar ook aanvoelden en voor ik het wist hadden we het dan ook over de meest zware, maar ook mooie onderwerpen. Ik ben ervan overtuigd dat we elkaar in de toekomst vaker gaan spreken. Vrijwilligers van Stichting ZoMa geven korte Reiki-sessies (universele en helende energie) om zo rust en ontspanning te geven aan mensen die dat goed kunnen gebruiken. Zoals ze zelf al zeggen: “Reiki is voor iedereen“.
Foamie: wet it, foam it, rinse it
Ik heb onder een steen gelegen, want ik had de producten van Foamie nog niet eerder gebruikt. Wat was het leuk om meer te horen over dit leuke merk. Enthousiast mochten we alles zien en zelfs uitproberen. Hoe handig is het en ook duurzaam dat je een vast stuk zeep kunt gebruiken onder de douche. Dat is toch niet uniek, Rory? Nee, maar de vorm van Foamie wel. Het ligt heel makkelijk in de hand. Het ‘ingebouwde’ koordje is heel handig om je stuk Foamie op te hangen en los daarvan. Het is plasticvrij, zonder parabenen, siliconen, sulfaten, minerale oliën en andere slechte stoffen. 100% veganistisch en recycleerbaar.
Oolaboo
Jaaaa, dit mooie merk ken ik natuurlijk al heel lang en goed. En ze blijven allerlei producten ontwikkelen. Zoals het ‘SMART Aesthetics No Wrinkle Firming Serum‘. Willen we niet allemaal een jongere uitstraling hebben? Wist je dat dit het eerste product binnen het SMART Aesthetics program dat zich richt op de aanvulling van anti-aging en ondersteuning na botox- en/of filter injecties? Dat soort behandelingen heb ik zelf nog nooit ondergaan trouwens. Maar ik heb het gevoel dat het serum – Oolaboo kennende – ook prima zal werken zonder dergelijke behandelingen. En dat zeggen ze ook, je kunt het zien als een ‘botox in een potje’. Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar de werking (de huid schijnt er compacter van te worden, gelift zelfs en rimpels in gezicht, hals en decolleté worden minder zichtbaar ).
Louis Widmer
Een merk dat iedereen denk ik wel kent. Ik ken Louis Widmer van de fijne zonnebrandproducten (check hun nieuwe site voor een mooie winactie) . Smeert heerlijk en ik waardeer altijd enorm dat je kunt kiezen uit de parfumvrije of de variant met parfum. Ze geven je op deze manier een keuze en houden zodoende rekening met de verschillende huidtypes en de reacties die je kunt ervaren van producten met of zonder parfum. In de goodiebag trof ik een nieuw product van ze aan: de Rich Day Cream UV30 (intensive anti-ageing). Ik heb dit een aantal maal gebruikt, maar ik vind het voor mijzelf een tikkeltje te ‘volle’ crème voor overdag. Mijn huid blijft wat glimmen en dat is iets dat ik wat lastiger vind. Daarentegen is de UV30 in de crème wel weer heel fijn en handig. Juist in deze overgang van de herfst naar de winter met soms nog beste zonnige dagen. Even wennen dus.
Essential Haircare by Davines
Voor Davines draait het bij ‘Essential Haircare’ om de inhoud. Die is belangrijker dan de buitenkant. De goede formules gaan voor. Wel is gekozen voor een milieuvriendelijke verpakking. Denk dus aan een duurzame kwaliteit, verpakt in een essentiële verpakking met een lage impact op het milieu. Tegelijkertijd zorgt het product voor mildheid, zachtheid en compactheid voor het haar. In de goodiebag vond ik een DEDE shampoo bar (delicate shampoobar voor alle haartypes, met rode selderijextract, Slow Food Presidium) en een handige houder die je ook weer kunt recyclen na gebruik (of gewoon altijd als houder voor een Davine-shampoobar kunt blijven gebruiken natuurlijk).
[comfort zone]
Dit merk (zustermerk van Davines) heb ik al vaker voorbij zien komen, bij meerdere events en gelegenheden. Toch heb ik er zelf nog weinig ervaring mee. Tijdens Meet the Makers kregen we uitleg over de Aging-lijn ‘Sublime Skin’. Een exclusieve samenstelling met de nieuwste generatie peptiden, botanische extracten en micro- en macro hyaluronzuur voor een natuurlijk filter-effect. Rimpels verminderen, de huid wordt voller en zichtbaar steviger. De ingrediënten Acetyl Hexapeptide-8 en Duizendblad werden uitgebreid toegelicht in ons gesprek. Ik ben erg benieuwd naar de producten die we hebben meegekregen: het Intensive Serum en de Fluid Cream. Inmiddels gebruik ik ze al een aantal weken en ik ben er erg over te spreken. In mijn beleving wat ‘vollere’ producten die perfect passen bij mijn ouder wordende huid.
ZENZ Organic, Sustainable Nordic Beauty
Het merk ZENZ ken ik natuurlijk al langer. Wie mij volgt heeft al vaker over dit mooie Deense merk gelezen (shampoo, haarborstel en meer). Heel leuk om Anne-Sophie en Jørgen nu zelf te hebben ontmoet en gesproken. Zo goed om te horen dat ze de Co2-uitstoot van hun producten met gemiddeld 40% hebben verminderd met hun nieuw gelanceerde ZENZ-versie 2.0. Dat past natuurlijk perfect bij hun missie voor een gezondere en duurzamere schoonheidsindustrie. De miniatuur versies van de shampoo en conditioner waren ook in no-time leeg helaas. Kwaliteitsproducten waar ik graag voor kies.
Evie Blue
Dit merk gelooft in de combinatie van schoonmaakproducten van hoge kwalititeit en duurzaamheid. Producten die niet alleen goed voor de mens zijn, maar ook voor de planeet (en natuurlijk ook goed schoonmaken). Dat kan door gebruik te maken van producten die biologisch afbreekbare ingrediënten bevatten. Minder plastic, geen slechte chemicaliën. Of het schoonmaken zelf leuker gaat worden? Dat ga ik nog uitgebreid uitproberen! Ik kreeg de All Purpose Patchouli Rain mee.
All Purpose Cleaner Patchouli Rain
Dit is een ecologische all-purpose reiniger (zacht en antistatisch) voor alle waterbestendige oppervlakten. Haalt vet- en voedselvlekken weg, vieze vingers en meer. Wat zo bijzonder is? Het product is in poedervorm voorverpakt in kleine hoeveelheden. Je mengt het met de aangegeven hoeveelheid water in de spuitfles, laat het even intrekken en klaar! Het ruikt lekker (en luxe) is hypoallergeen en 100% biologisch afbreekbaar.
Evie Blue Interior Perfume Mandarin Bay
Evie Blue’s interieur parfums zijn heerlijk en gericht op de natuur. Mandarin Bay heeft een natuurlijke, fruitige houtgeur met een extract van sinaasappelschil. Lekker om je woon- of andere kamer een zachte geur te geven. Het werkt heel simpel, je gebruikt de spuitfles en sprayt (afhankelijk van de grootte van de ruimte) een of twee keer. Omdat het parfum erg geconcentreerd is kun je er ook heel lang mee doen.
Wow, dit is nogal een lang artikel geworden volgens mij. Maar ‘Meet the Makers’ was dan ook wel een heel leuk en inspirerend event. Welk merk spreekt jou het meeste aan? En waarom?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl
Voor dit event ben ik uitgenodigd
De producten waar ik over schrijf heb ik in een goodiebag meegekregen. Houd mijn Instagram-pagina in de gaten voor mijn ervaringen
Photocredits uitgelichte foto: Erik Boschman